Du har kanskje kjent på «ulvehunger» etter en kveld du ble sittende å se på Netflix alt for lenge eller etter en sen kveld på byen? –Dagen etter får du litt dårlig samvittighet og føler deg mislykket fordi du ga etter, og en uke som har vært bra, ble plutselig ikke så bra likevel..  Da kan det være greit å vite at det faktisk har en ren fysiologisk forklaring, og ikke nødvendigvis bare deg som har vondt i viljestyrken.

Forklaringen er at du får en økning i det appetitt stimulerende hormonet grelin, og en reduksjon i det appetitt dempende hormonet leptin, når sover for lite. I tillegg bidrar søvnmangel ofte til at impulskontrollen svekkes, så terskelen for å ta dårlige valg blir rett og slett redusert, samtidig som behovet for noe fett eller søtt blir vesentlig større.

Dette er selvfølgelig noe av utfordringen med å jobbe nattevakt eller turnus, og jeg vet at mange i den situasjonen sliter med konstant cravings. Man raser selvsagt ikke opp i vekt om man en sjelden gang i blant sover lite, men kronisk søvnunderskudd er ikke bra for vekten eller helsen generelt.

Studier viser faktisk at kun fire netter med lite søvn er alt som skal til for å påvirke insulin sensitiviteten i fettcellene. Hvis cellene dine blir mindre sensitive til insulin, produserer kroppen mindre leptin, som igjen kan føre til økt appetitt og sultfølelse.

Du kjenner godt på kroppen at du ikke har like mye å gi på trening etter en natt med dårlig søvn, så du orker rett og slett ikke å trene like hardt og lenge som når du er uthvilt. Det er når du sover at kroppen kan konsentrere seg om å gjennoppbygge både hjerne og kropp, så det er da du begynner å produsere veksthormoner som reparerer og restituerer musklene våre. Derfor er en god natts søvn særlig viktig for deg som trener mye.

Med andre ord,  hvis du vil ha mest mulig igjen for treningen din, er det helt nødvendig for deg  å sove nok, ellers  restituerer du ikke tilfredsstillende. Når kroppen ikke blir restituert, opplever den det som svært stressende på sikt, og dermed er faren stor for at du i tillegg begynner å produsere mer kortisol. Kortisol er et stresshormon som både er  muskel- nedbrytende og fett- lagrende, og da er du i en skikkelig dårlig sirkel.

Det er mye enklere å ta bra valg hvis du vet hvorfor du bør gjøre det. Fremgangen din er et resultat av alle de små valgene du tar hver dag. Forskjellen på de som lykkes i å nå målene sine og de som ikke gjør det, ligger i nettopp disse valgene.

Sov godt;-)

Likte du dette innlegget, så kanskje du vil haglede av dette: VISST KAN DU BYGGE MUSKLER PÅ SJOKOLADE

Følg meg gjerne på Instagram HER

Vennlig hilsen. Thea

Logo_footer
© 2016 Oslo PT Studio