Visst kan du det, og her skal jeg fortelle deg hvordan….

Jeg postet for litt siden et bilde på Instagram som viste hva som skjedde når jeg økte kaloriinntaket mitt drastisk, (3000 kalorier),(med fokus på sammensetningen av makroer selvfølgelig), samtidig som jeg trente tung og strukturert styrketrening. Spørsmålene jeg har fått i etterkant er blant annet «hvordan klarer du å spise SÅ mye mat?

Jeg skal prøve å forklare det enkelt, for det handler rett og slett om budsjettering enten du skal opp i vekt, ned i vekt eller holde vekten.

Kroppen har et kaloribehov og behovet er avhengig av alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå og hva som er målet ditt. De kaloriene skal bestå av en viss mengde karbohydrater, proteiner og fett som også kalles makronæringsstoffer. Disse makronæringsstoffene, har forskjellige oppgaver i kroppen og «budsjetteres» ut i fra kroppens fysiologiske behov.

Maten du velger skal i tillegg dekke behovet for vitaminer, mineraler og sporstoffer (mikro næringsstoffer), samt en viss mengde fiber hver dag. Når du har fylt opp disse budsjettpostene, altså dekket kroppens daglige behov for disse næringsstoffene) og fremdeles har «kalorier til gode», så kan du faktisk fylle på med noe annet en brun ris og helsekost. Det er ikke slik at jo mer vitaminer eller jo mer brun ris desto bedre er det. Kroppen har et viss behov som skal dekkes, og når du har dekket det, så er du i mål.

Magen slår seg dessuten vrang hvis den får for mye grove produkter og fiber å jobbe med. Derfor kan man fint fylle på med noe «usunt» for å komme opp i behovet ditt, så lenge de andre «kravene» er bestått. For mye er for mye og for lite er for lite, det ligger i ordet enkelt og greit, sunt eller ikke.

Kroppen «tenker ikke».. åh, det var karbohydrater fra brun ris eller karbohydrater fra en sjokolade. Den spalter maten om til energi og bruker den eller lagrer den. Måten karbohydratene påvirker blodsukkeret på derimot, er helt forskjellig. Men kombinerer du varer med høy og lav GI (høy og lav GI er en betegnelse på hvor raskt blodsukkeret stiger eller synker etter inntak av karbohydrater), så vil effekten an høy og lav GI utfylle hverandre. Spiser du for eksempel en grov brødskive med syltetøy, så vil syltetøyet øke blodsukkeret raskt (høy GI), og brødskiven vil holde blodsukkeret jevnt over tid (lav GI). Da «faller» den negative effekten av rask blodsukkerstigning fra syltetøyet bort. Smart, ikke sant:-)? Noen vil sikkert rope ut at «sukker er HEEELT tabu», men det får bli et annet innlegg.

Så svaret er… dekker du behovet for makro- og mikronæringsstoffer igjennom bra mat, så kan du fint spise en sjokolade for å komme opp i kalorier eller rett og slett bare for å kose deg litt. For å bygge muskler trenger du et overskudd av kalorier og det kan en sjokolade fint hjelpe deg med;-) 80/20 «regelen» er en fin leveregel når det kommer til det meste. Spiser du 80% bra mat, så kan du kose deg med de resterende 20%. Det er ikke i de 20% problemet ligger i for de fleste.

Det gjelder å se ting i sammenheng dere, det er ingen ting som er svart hvitt! Av og til virker det som om sunn fornuft har forsvunnet helt ut av vinduet.. Vi lar oss påvirke og forvirre av tabloide overskrifter (dessverre og naturlig nok), men det er viktig å huske på at det ikke er mer en nettopp det det er!

Håper det var til nytte og at du fikk noe å tenke på!

Vil du følge meg på Instagram? Da kan du klikke HER!

Likte du innlegget, så kanskje du vil like denne også: What to do, når du har gått på en smell!

20160912-IMG_7303

Logo_footer
© 2016 Oslo PT Studio