Jul

Nå er det snart jul igjen, og fristelsene står på rekke og rad!!! Det er en utrolig koselig tid vi har foran oss med julestemning, deilige lukter, familie og alt som har med julen og gjøre.

Mange lurer veldig på hva de skal gjøre med dietten i jula, og da sier jeg at det selvfølgelig er opp til alle og en hver, det viktigste er at du tar et bevist valg i forhold til hva som er viktig for deg. Vi har uansett lagt inn deilig julemat i Flexikost, slik at du kan få julestemning og julemat selv på diett, om du velger det.

Problemet for mange er at de har en slags alt eller ingenting mentalitet… Da er det lett å sitte i januar, full av anger og dårlig samvittighet, og det er det jeg vil du skal unngå i år:-) Da er det mye bedre å finne en gylden middelvei, for det er faktisk mulig å kose seg uten å ta helt avgårde! Jeg tørr faktisk å påstå at du mest sannsynlig vil kose deg enda mer, nettopp fordi du bytter anger med godfølelse.

Det er selvfølgelig lettere å velge hva som er riktig for deg, når du kan ta avgjørelser basert på noe du vet, derfor ville jeg skrive litt om kaloriinnhold og smarte valg.

Alkohol, fettforbrenning og restitusjon

Kalorimessig ligger alkohol på 7 kalorier pr. gram, sammenlignet med fett som ligger på 9 kalorier pr. gram. Alkohol er et næringsstoff som tilfører kroppen kalorier, akkurat som fett, protein og karbohydrater. Forskjellen ligger i at alkohol, på lik linje med sukker, er helt «tomme kalorier»; med andre ord gir det masse kalorier, men tilfører ikke kroppen noen viktige næringsstoffer.

Hvis du ser på kalorimengden, så utgjør ikke et glass i seg selv så veldig mye i den forstand, men som du sikkert har erfart, så gjør et par glass for mye at du lettere glemmer alle gode forsetter. En god neve nøtter ved siden av, gir deg eksempelvis 380 kalorier i tillegg (Just saying;-), og da monner det plutselig litt likevel.

0,5 l øl (4,5 %) = 200 kcal
1 stort glass halvtørr hvitvin (250 ml) = 173 kcal
Akevitt = 235 kcal pr. dl.
Likør 35 % = 313 kcal pr. dl.
Brennevin 60%= 369 kcal pr. dl.

Det som også er verdt å merke seg er at kroppen ser på alkohol som gift, og vil derfor alltid prioritere å få alkoholen ut av kroppen din. Da blir fettforbrenning og restitusjon satt på pause. Alkoholen reduserer i tillegg proteinsyntesen, så hvis du inntar alkohol med jevne mellomrom, så vil det med andre ord påvirke resultatene dine negativt.

Julematen

Visste du at en julemiddag som regel gir like mange kalorier som du trenger på et helt døgn…? Jeg sier det ikke for å gi deg dårlig samvittighet, for det er ikke hva du gjør denne ene, helligste dagen i året som betyr noe uansett. MEN, mange er på julebord og julemiddager i hele desember, og da er det greit å vite hvordan du kan gjøre julematen litt sunnere. I tillegg har vi en tendens til å undervurdere mengden kalorier i middagene, så det jeg vil, er at du skal gjøre dine valg basert på det du vet…

Aprops…..En middag med pinnekjøtt, poteter og kålrabistappe gir 1600 kcal – bare i ett måltid. Regner du med drikke (akevitt og øl) og dessert på toppen, så snakker vi her om dagsbehovet for energi for en normal person. Så det er ikke så rart at vi som regel triller av bordet etter et slikt måltid.
Spiser du 250 gram pinnekjøtt (bein ikke medregnet) , 3 poteter, og en god porsjon kålrabistappe laget med kremfløte og ribbefett eller smør, så utgjør dette altså i overkant av 1600 kalorier. 1000 kalorier kommer fra fettet.
Hva kan du gjøre hvis du vil spise pinnekjøtt, men vil spare kalorier…? Hvis du lager kålrabi stappen uten ribbefett og kremfløte, har du spart masse!!! Kok kålrabien, mose den med stavmikser og røre inn et par skjeer med feks. denne sausen: 1 ss grønnsaksbuljong, vann, 2 ss soyasaus og 1 ts jbk-mel ristet ut i vann. Vips så er måltidet ca. 500 kalorier lettere.

Svineribbe er å finne på mange juletallerkener i godt selskap av julepølse, medisterkaker, poteter, surkål/rødkål, svisker og ribbefett. En full tallerken med disse godsakene gir rundt 1800 kalorier.
Mellom kjøttet og svoren ligger det et fettlag. Dette fettet drar opp energiinntaket betraktelig. Ved å skjære bort det synlige fettet, kan du spare kaloriene. Svoren er mager og kan spises med god samvittighet. Vil du spare enda mer, kan du lage en god sjysaus med maizena og soyasaus, så får du en saus nesten uten kalorier. Til slutt fyller du tallerkenen med masse gode grønnsaker, så spiser du antagelig litt mindre enn du ellers ville gjort.
….MEN det kan være vanskelig å komme utenom tradisjoner og forventninger i jula, og mange MÅ ha en viss dose. Da er det greit å ha i bakhodet at det tross alt er tiden mellom nyttår og jul som er viktigst, ikke jul og nyttår;)

Kos deg masse uansett hva du velger. Tar du bevisste valg, slipper du å sitte igjen med dårlig samvittighet, uansett hva du måtte velge. Det finnes ikke noe som er rett eller galt, kun hva som er rett for deg! Jul blir det uansett;-)

Ønsker du en knall bra plan på både trening og kosthold som du kan starte på til nyåret…? Da bør du være med på dette webinaret helt gratis, som garantert vil hjelpe deg med å ta formen til nye høyder;-)

Vennlig hilsen. Thea

Logo_footer
© 2016 Oslo PT Studio