Drit i vekta

Hjelp!!! Jeg har gått opp 1,5 kg fra i går… Hva gjør jeg galt?

Er du en av de som lar vekten påvirke hverdagen din?

For veldig mange betyr tallet på vekten ALT og dersom den ikke går i riktig retning fører det til panikk og irritasjon som igjen fører til drastiske kalori kutt eller økt treningsmengde. Selv om vekten kanskje var lavere dagen før….

Fakta er at vekten din påvirkes av en hel masse faktorer, som for eksempel kroppens evne til å holde på vann! Så vektens tall trenger faktisk ikke å være hele sannheten!

Selv om du forsøker å spise de rette tingene hver eneste dag, så vil ikke hver dag være nøyaktig den samme. Det vil rett og slett være umulig å få til identiske dager!

Faktorer som vil gå direkte inn på vekten din er endring i makrosammensetning, hydrering, stress eller søvn. Alle disse faktorene vil ha en virkning på kroppens evne til å holde på vann.

Daglig næring
Selv om du klarer å treffe det eksakte antallet kalorier i to dager på rad, vil makroer du velger påvirke din vekt. Dersom du spiser mer karbohydrater på mandagen, vil vekten vise et høyere tall på tirsdags morgen.

Det er fordi kroppen lagrer karbohydrater som glykogen. Hvert gram glykogen er bundet til 3-4 gram vann. For hvert gram karbohydrater du spiser, vil kroppen din holde på 3-4 ganger så mye vann. Som du sikkert forstår vil dette ha drastisk innvirkning på vekten din.

TIPS: Prøv derfor å spise det samme antall makronæringsstoffer hver dag for å holde væskebalansen mer stabil!

Natrium
Natrium har en stor innvirkning på vekten din, fordi den spiller en viktig rolle i å regulere væskebalansen i kroppen. Natrium øker væskeansamlinger ved å binde seg til vannmolekyler for å opprettholde kroppens væskebalanse.

Eksempel: Dersom du gikk på en aldri så liten «smell» på den kinesiske restauranten og dagen etter viser vekten at du har gått opp 1,5kg…. KRISE!!!! 

Neida… Det er ikke krise… Selv om den viser 1,5kg mer, så er det ikke fordi du har lagt på deg så mye fett!!! Det er fordi alt som inneholder mer salt enn du normalt bruker vil ha stor innvirkning på væskebalansen i kroppen din!

Daglig stress
Stress øker kroppens produksjon av kortisol. Kortisol fremmer natriumretensjon, noe som reduserer urinproduksjonen, som igjen øker

27430415 - multitasking concept with businessman at work doing gymnastics
Stress fører til økning av kortisol.

mengden av væske i systemet. Dette er jo rett og slett håpløst.. Ikke nok med at stress er tungt i seg selv, men det påvirker vekten din også! Som igjen fører til mer stress, som igjen fører til mer kortisol….. Uff.. En uendelig dårlig sirkel… Kortisol har også som kjent en hel rekke andre dårlige innvirkninger på kroppen din på lang sikt. Jeg kan jo bare nevne raskt at høyt kortisol produksjon øker fettlagring og bryter ned muskler….

Menstruasjon
Skiftet i østrogen og progesteron gjennom hele menstruasjonssyklusen er nok en sannsynlig årsak til at dere damer holder bedre på vann i denne perioden. Når østrogennivået er høyt, for eksempel under den premenstruelle fase, holder rett og slett kroppen på mer væske. Når syklusen går videre og østrogennivået kommer tilbake til det normale, vil vannet trekkes ut igjen og vekten er tilbake til det normale.

Faktisk kan denne syklusen påvirke kroppen såpass mye at vekten kan øke med mellom 1-3kg i bare vann…

Så hvordan skal jeg forholde meg til vekten?
Den eneste tiden på døgnet som du bør veie deg er på morgenen! Da har kroppen «fastet» gjennom natten og du er «tom» i systemet.. Så snart du begynner å innta mat, vil væskebalansen påvirkes og vekten deretter..

Dessuten er det ikke noe poeng å veie seg hver dag. Det holder å veie seg hver 10-14 dag.. Før en logg der du kan se hvordan trenden er. Dersom trenden over en lengre periode er positiv, så slipper du å stresse så mye med dette. Dersom trenden er negativ over en lengre periode, vil du kunne gjøre justeringer i forhold til din målsetning!

 

Referanser

Allison, D. B., Heshka, S., Sepulveda, D., & Heymsfield, S. B. (1993). Counting calories—caveat emptor. JAMA, 270(12), 1454-1456.

Jumpertz, R., Venti, C. A., Le, D. S., Michaels, J., Parrington, S., Krakoff, J., & Votruba, S. (2013). Food label accuracy of common snack foods. Obesity, 21(1), 164-169.

Kreitzman, S. N., Coxon, A. Y., & Szaz, K. F. (1992). Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive weight regain, and distortions in estimates of body composition. The American Journal of Clinical Nutrition,56(1), 292S-293S.

http://www.bodybuilding.com/fun/stop-fussing-over-that-darn-scale.html

Lurer du på hvor mye du egentlig bør spise?

Da MÅ du laste ned vår nye PDF som lærer deg hvordan du kan beregne ditt daglige kaloribehov.
 
BONUS – Vi har laget 5 digge oppskrifter som er satt opp til en hel dagsmeny for deg.

Slik beregner du ditt kaloribehov
Gratis PDF – Lær hvordan du kan beregne ditt daglige kaloribehov
Skriv en kommentar:

You must be logged in to post a comment.

Logo_footer
© 2016 Oslo PT Studio