Jeg er så (unnskyld uttrykket), møkk lei av trend dietter, pulver kurer og dårlige diett råd, at jeg må få et par ting klart. Du blir ikke feit av karbohydrater og det finnes ingen raske løsninger som er holdbart på sikt. Slutt å lure deg selv!

Når det kommer til å gå ned i fettprosent, så erfarer jeg at de fleste prøver absolutt alt av kurer og quick fix opplegg, før de går forI have not failed
det som faktisk skal til. Mange ender til og med opp med å aldri gjøre det som skal til, fordi de mister motet av å ikke få det til underveis. Da forblir du en evige jo-jo slanker som er misfornøyd med kroppen din, og føler deg håpløs. Det er så utrolig synd!!!

Selvfølgelig går du ned i vekt når du bytter ut mat med pulver, det sier seg selv. Det betyr ikke at det er et fantastisk pulver, men at du får i deg mye færre kalorier en du forbruker. Du vil gå ned i vekt ved å slutte å spise også, men det holder ikke så veldig lenge.

Det gjelder alt av trend dietter. Hva i all verden har vi så dårlig tid for??? Jeg regner med at du vil ha resultater som varer mer enn en sesong?? Og da finnes det KUN 1 måte å gjøre det på. Nemlig å spise nok og trene hensiktsmessig.

Det er ikke nødvendig å ekskludere hele nærings emner som feks. karbohydrater fra kosten din!

Klart du går ned i vekt på en ketose diett (det vil si en diett nesten helt uten karbohydrater), men hvis du ikke kan tenke deg å leve på denne måten for alltid og syntes det er helt forferdelig, hvorfor gjøre det på denne måten da?

Hva er vitsen med å gå på en kræsj kur, som funker fort, men som er uholdbar i lengden? Når du er ferdig eller rett og slett ikke orker mer, så er du like langt og legger på deg hvertfall like mye som utgangspunktet ditt, og som regel enda mer!

Jeg ønsker så veldig at du skal oppleve gleden av å spille på lag med kroppen din, ikke kjempe i mot! Jeg vil du skal kunne spise deg mett og trene på overskudd og ikke minst få resultatene du så sårt ønsker!

Det er så mange som syntes og mener så mye om disse tingene, synsing og mening er MANGEL AV BEDRE VITEN! Det er ren fysiologi, vitenskap og matematikk! Enkelt og greit!

Du kan se på kalorier og makroer (altså karbohydrater, fett og proteiner) som budsjettering.

Kaloriene du skal ha er budsjettet og makroene er utgiftspostene. Kalori nivået ditt finner du ved å ta utgangspunkt i alder, høyde og vekt. Da har du hvileforbrenningen din som vil si det kroppen trenger for å oppretTholde vitale funksjoner helt uten fysisk aktivitet.

Deretter legger du til en aktivitetsfaktor som om du sitter mye stille på jobben, trener, går mye, vasker klær osv. Når du legger til dette, så får du det totale kaloribehovet ditt, altså for å vedlikeholde vekten du har pr. i dag. Vil du gå ned 0,5 kg. pr. uke, trekker du fra 500 kalorier og omvendt hvis du vil opp i vekt. Dette er kjent for veldig mange.

MEN det handler ikke bare om kalorier, det handler også om forholdet mellom karbohydrater, fett og proteiner. Og nå skal jeg forklare deg hvorfor det er viktig:

Hvis du trener styrketrening trenger du +/- 1,5 g. proteiner pr. kilo kroppsvekt hver dag. Ved styrketrening så lager du små rupturer i muskulaturen din og hensikten er at musklene skal bli sterkere og større og dermed tåle tilsvarende belastning bedre til neste gang. Uten tilstrekkelig med proteiner, så er ikke dette mulig. Du kan ikke bygge et murhus uten murstein og du kan ikke restituere eller bygge muskulatur uten nok proteiner.

Når det kommer til fett så er det helt avgjørende å få i seg nok fett, bra fett vel og merke. Du skal ha i deg minimum 1 g. fett pr. kilo kroppsvekt for å opprettholde vitale funksjoner i kroppen som viktige celle funksjoner, hormonbalanse, fettforbrenning og mye mer. Hormonene vil du ikke tulle med! I en periode når du går på diett, kan det ligge noe lavere, men ikke over mange uker.

Med disse utregningene sitter vi igjen med den siste utgiftsposten, nemlig karbohydratene. Her er det igjen mange synsinger og meninger.

Kroppen elsker karbohydrater som energikilde, nettopp fordi det er så enkelt å gjøre om til energi. Får ikke kroppen nok energi, så må den gjøre om proteiner, altså musklene dine til energi (og det vil du ikke), eller brenne fett ved å feks. gå i en ketose som kun er en midlertidig løsning.

Du klarer ikke trene tungt nok, bygge muskulatur eller ha overskudd i hverdagen på sikt, uten karbohydrater.

At kroppen skal måtte gjøre om disse nærings emnene til energi er en veldig tungvint og helt unødvendig prosess. Så lenge du holder deg innenfor budsjettet ditt i forhold til hva som er målet ditt, så vil du IKKE legge på deg av karbohydrater.

Stortrives du uten å spise karbohydrater, har god energi i hverdagen og på trening, og sjeldent går på en smell, so go ahead! Men hvis ikke, kan du trøste deg med at det er HELt unødvendig!

Vi har en tendens til å komplisere dette med trening og kosthold så veldig, men det er egentlig utrolig enkelt, når du kan det vel og merke!

Dette er på ingen måte noen reklametekst for Flexikost, men syntes du dette er komplisert, så har vi utviklet et kostholds system som gjør disse beregningene for deg. Programmet lager skreddersydde menyer til deg, på bakgrunn av informasjonen du plotter inn, og hva som er målet ditt. I tillegg får du tilgang til den lukkede Facebook gruppen vår, hvor du kan spørre om råd og veiledning, få inspirasjon og støtte. Vi er inne å svarer hver dag.

STRUGLEUansett hvordan du gjøre det, så slutt å lete etter raske løsninger, de er kun midlertidig. Jeg vil at du skal oppleve gleden av å «knekke denne koden» . Men uansett er du nødt til å legge inn litt innsats, for ingen ting kommer av seg selv!

Endringer må til, men det er jo hele poenget. Hvis du gjør som du alltid har gjort, vil du få det samme som du alltid har fått.

Alt sitter i hodet og du må tørre å gi slipp på gamle inn printede mønster og tanker om at du må spise lite og trene ekstremt mye for å gå ned i vekt. Du må rett og slett slutte å tenke selv i en periode, få deg en god plan og følge den!

«YOUR BODIES ARE CAPABLE OF ANYTHING, IT`S OUR MINDS WE HAVE TO CONVINCE»

Ønsker du ikke endringer er det helt greit, da kan du falle til ro med det. Hvis ikke koster det deg litt, men resultatene du får i form av følelse av mestring, kontroll, selvfølelse, overskudd, mental styrke og ikke minst kroppslige forandringer er hvert hver anstrengelse.

Du er ikke en som gir opp, du trenger bare en bedre plan!

Klem fra Thea, din Fitness og kostholds coach<3

Vil du følge meg på Instagram? Da kan du klikke HER!

Lurer du på hvor mye du egentlig bør spise?

Da MÅ du laste ned vår nye PDF som lærer deg hvordan du kan beregne ditt daglige kaloribehov.
 
BONUS – Vi har laget 5 digge oppskrifter som er satt opp til en hel dagsmeny for deg.
Slik beregner du ditt kaloribehov
Gratis PDF – Lær hvordan du kan beregne ditt daglige kaloribehov
Skriv en kommentar:

You must be logged in to post a comment.

Logo_footer
© 2016 Oslo PT Studio